کد مطلب:28759
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
لعنت فرستادن به خلفا به دليل غصب حق حضرت علي(ع) چه حكمي دارد؟
لعن به خاطر سرپيچي از فرمان خدا و فرمان رسول خدا است. زيرا تمرد، ايذاء خدا و رسولش مي باشد و كساني كه خدا و رسولش را اذيت كنند در دنيا و آخرت مورد لعن هستند. {A{/Bإِنَّ اَلَّذِينَ يُؤْذُونَ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اَللَّهُ فِي اَلدُّنْيا وَ اَلْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً{w1-17w}{I33:57I}/}A}؛ {Mآنها كه خدا و پيامبرش را ايذاء مي كنند خداوند آنها را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور مي سازد و براي آنان عذاب خواركننده اي آماده كرده است M}، {V(احزاب، آيه 57)V}. اما ايذاء پيامبر اسلام(ص) مفهوم وسيعي دارد و هرگونه كاري كه او را آزار دهد شامل مي شود. اعم از فكر و الحاد و مخالفت دستورات خداوند و نسبت هاي ناروا و تهمت و ايجاد مزاحمت به پيامبر، حتي از رواياتي كه شيعه و سني قبول دارند نقل كرده اند، استفاده مي شود كه آزار خاندان پيامبر مخصوصاً علي و فاطمه نيز آزار خدا و رسولش مي باشد. با توجه به موقعيت و شخصيت حقوقي علي(ع) در قرآن و در نزد پيامبر، غصب حق آن حضرت ايذاء خدا و رسولش مي باشد. پيامبر فرموده است {Hفاطمه بضعة مني فمن اغضبها اغضبني H}؛ {Mفاطمه پاره تن من است، هر كس او را به خشم درآورد مرا به خشم درآورده است M}»، {V(صحيح بخاري، جزء 5، ص 26)V}. {Hان فاطمة بضعة مني يؤذيني ما آذاهاH}؛ {Mفاطمه پاره تن من است هر كه او را آزار دهد مرا مي آزاردM}»، {V(صحيح مسلم، ج 4، ص 1903، باب فضائل فاطمه)V} و آنها فاطمه پيامبر را اذيت كردند. و موارد مختلف ديگر كه در كتب تاريخ آمده است پيامبر اسلام(ص) را اذيت مي كردند چه در حال حيات و چه بعد از رحلت. از طرف ديگر، آنچه را كه خدمات نامبردگان خوانده ايد جاي بحث جدي دارد و در برابر بدعت هاي ناروا در دين چيزي به حساب نمي آيد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: اجتهاد در مقابل نص، علامه سيد شرف الدين موسوي، علي دواني.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.